Doorgaan naar hoofdcontent

#lilyskirt tutorial

De lilyskirt 

>> English version in the pictures! ↷ <<




De zomer is daar! Wil je ook een leuke ruffled rok? Hierbij de tutorial die je voor jezelf zowel als voor je dochter kan toepassen! Echt makkelijk, dus voor alle beginners een haalbaar item voor in je zomerkast! 

Voor het schoolfeest zondag vroeg de juf om een blauwe jeansrok, -short of -broek mee te geven. Nu heeft Lily dit niet in haar kast hangen. Dus ben ik aan de slag gegaan. Het moest wel makkelijk en snel gaan. Ruffles zijn helemaal in. Vandaar dat ik dit rokje bedacht. 


Wat heb je nodig? 

- lichte, niet rekkende stof zoals dun katoen, linnen, dunne jeans (zoals ik gebruikte).
- Elastiek. Voor kleine meisjes: 1.8cm, voor grotere kan je al 3cm of voor jezelf zelfs 5cm nemen. Pas deze afmetingen in de tutorial dan wel aan!

Materials!


Hoe ga je aan de slag?

Stap 1: Meet je kind (of jezelf!) goed na! Deze afmetingen heb je zeker nodig:

- Taille: de exacte omtrek van je taille is de lengte van je elastiek. 
- Taille tot knie (of tot waar je zelf mooi vindt!): zo weet je hoe lang je rok zal vallen. Voor de maxiversie meet je dus tot aan de enkel. 


Measurements!


Stap 2: Je stof en de afmetingen

De lengte van je stof (of de korte kant van de rechthoek die je gaat knippen)
Ik wou bovenaan 4cm ruffles hebben. Natuurlijk zitten die dubbel, dus die tel je dubbel. 
Mijn elastiek is 1.8cm breed, dus die tel ik er ook bij.
Voor mijn 3.5 jarige springmuis telde ik 27cm lengte (tot op de knie). 
Één cm naadwaarde en twee cm zoom. Uiteindelijk rondde ik af naar 40cm. 

De breedte van je stof geeft je minder of meer ruffles. Ik nam de volledige breedte van mijn stofje dat ik bij Stitch & co kocht in Mechelen. Dat wil zeggen 3x de omtrek van mijn dochter haar taille: 150 cm. 

Sewing: It says double the waist, but I trippled it for my skirt...

Stap 3: Naaien!

Allereerst overlock je alle vier de zijden van je stof. Netjes, geen draadjes en gegarandeerd een mooie afwerking. Heb je geen overlock, dan kan je dit ook op je machine met de overlocksteek doen. 

Vervolgens naai je de korte zijdes van je rechthoek (dit wordt je achternaad) met de goede zijden op elkaar. Vergeet niet je naad goed open te strijken. 

Dan strijk je je 'ruffledeel' om met de foute kant van de stof op elkaar: 4cm ruffle, 1,8 cm voor de elastiek (Nam jij een bredere elastiek? Hier ook meer afstand nemen dan!)  en 1 cm naadwaarde. Ik rondde dit af op 6 cm. 

Stap 4: de tunnel voor je elastiek

A: Naai in de overlockte kant de onderste stiklijn van je tunnel. In deze tunnel komt je elastiek. Je moet dus wel op het einde twee of drie cm open laten om je elastiek er nog in te steken straks!

B: Je stikt een tweede stiklijn op 1,8cm (of hoe breed je elastiek is). Om dit exact juist te doen (stik je een millimeter minder en je elastiek kan er niet door of gaat dubbel plooien!), nam ik mijn meetlat er bij en tekende ik (op de tekening in rood) met krijt de juiste lijn om op te stikken. Deze stiklijn sluit je wel helemaal. 

The elastic 

Stap 5: de elastiek! 

Knip je elastiek exact te lengte van de taille. Door hem straks toe te naaien met 1cm overlapping, gaat deze mooi aanpassen (en niet te hard spannen) aan de taille.
Rijg de elastiek door je tunnel. Ik gebruik een grote veiligheidsspeld, maar er bestaan ook echt makkelijke tools om dit makkelijk te doen. 
Zie je de ruffles verschijnen? 
Voor je de elastiek aan elkaar stikt, check je best of die tijdens het rijgen niet gedraaid geraakt is. Daarna stik je hem met 1cm overlapping vast met een zigzagsteek. 

Stap 6: afwerken 


Hem and shimmy!

Sluit het tunneltje. Pas op dat je door de ruffles geen plooien maakt. Ik trek aan mijn rekker zodat de stof weer glad kan liggen. Trek even het rokje aan en zoom om op de gewenste lengte. Dat kan met een rechte steek, siersteek of met je tweelingnaald. Ik ga hem met groen (van de palmbomen op mijn stof) garen en de tweelingnaald doen. 

Ach! Regen vandaag... Dan maar een 'binnenfoto'. Zondag schooloptreden. Dan doet ze dit ook aan!
Aw! Rain today... An inside picture will have to do. Sunday she'll perform in this skirt during the school performance. PICS --> IG: the flawesome mom

En nu... Genieten van blote benen en zalig dansen in je nieuwe #lilyskirt. Laat maar een comment na, en als je een mooie rok maakt, tag dan met #lilyskirt en #theflawsomemom. 

Veel zomers dansplezier!

Groetjes
#theflawsomemom



Reacties

  1. Hoi! Zou dit ook in hydrofielstof kunnen? Heb een wat dikkere variant. Dankjewel! Malou

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Malou! Jazeker, gaat super mooi zijn! Voor de winter zou ik dan wel voeren met een onderrokje, maar in de herfst kan dat zeker. Tag je me in je resultaat? Dan deel ik je #lilyskirt met plezier!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Bedankt voor je reactie! <3

Populaire posts van deze blog

De zomer in met een Sunset Shorts

Hoi! Ik kon deze week goed doornaaien. Oudste dochter op speelkamp en de jongste nog naar de opvang. Ik zie het als mijn privéweekje vakantie. Dus kon ik deze mooie sunset shorts van La maison Victor in elkaar zetten. Daarvoor gebruikte ik een stofje dat een eeuwigheid in mijn stapel lag en dat ik ooit tweedehands kocht. Het is een stretchkatoen van Alexander Henry Fabrics. Ze hebben wel meer stoere of ongewone prints. Love it, ook al komt het uit hun collectie van 2008! Het patroon is weer makkelijk te volgen. Maar natuurlijk kon ik het niet laten om er wat anders hier en daar mee te doen. Allereerst liet ik de naadwaarde onderaan het voor- en achterpand weg en voegde  ook geen zoom toe. De short valt lang en redelijk breed, dus die hoefde er niet meer aan en zo kon alles netjes uit mijn stof. Twijfel je trouwens tussen twee maten, ga dan voor de kleinste (al zeker als je in rekkende stof maakt!) Daarna lockte ik alle zijden van de onderdelen, behalve het lint. Ik vind het

Rrrooaaar, little tiger! 🐯

Wanneer je lieve vrienden eindelijk hun wens in vervulling zien gaan, kan een kadootje niet uit blijven. Hun kleine rakker kreeg alvast een fantastische naam mee van zijn ouders: Riki! Fijn dat ik ook eens voor een jongen mag naaien. Na wat rondsnollen in mijn magazines en boeken, heb ik besloten het bloomerpak van Stof voor durf-het-zelvers 3 te maken. In het boekje ziet het er echt heel lief uit. Ik maakte de versie met korte broek. Het lekkere weer zal er voor wat tussen gezeten hebben. Ik hoop jullie snel een aan foto te tonen op mijn Instagram (theflawesomemom) . Toch altijd even spannend wat ze er van gaan vinden. En ik moet nog eens nadenken wat ik met de rest van de stof ga maken... Tips welkom! Het patroon is echt wel makkelijk te volgen en uit te voeren. Griet en Annick hebben hun best gedaan om alles met duidelijke foto's en uitleg te beschrijven. Ik ben fan! Uma krijgt alvast ook een versie in een groter maatje (nu het nog nipt kan: maat 86-92!)  Het sto