Doorgaan naar hoofdcontent

Tigers (a ringerT-hack)

Hoi!

Ik mocht het patroon van WISJ, de Clara culotte, testen. Daar lees je deze week alles over in mijn volgende post. Maar bij die culotte wilde ik ook een toffe t-shirt. Mijn doel dit seizoen: looks naaien ipv losse items.Een gewone t-shirt was me wat te gewoon. Ik wilde iets met een flowy feel, maar goed passend aan de schouders. Ik had geen zin om op zoek te gaan en ging zelf met het gratis patroon van Brindille and Twig aan de slag (downloaden).

Wat ik veranderde?

Allereerst maakte ik een plooi in de rug. Hiervoor knipte ik het achterpand van mijn t-shirt door op anderhalve cm onder de oksel. Vergeet geen naadwaarde toe te voegen! Vervolgens leg je het onderste stuk op 6cm van de stofvouw. Zo krijg je de extra breedte om je plooi mee te maken. Kies lekker zelf of je die naar binnen of buiten laat klokken. Duidelijk met speldjes de stofvouw en de plaats waar je patroonpapier ligt (dus op 6cm) aan. Deze breng je dan bij elkaar. Stik op een halve cm even vast. Vergeet niet om aan het voorpand 2cm toe te voegen (ik checkte door alles eens op elkaar te passen).

 

Ik tekende ook een ronde zoom aan het achterpand. 4 cm verlengd aan de middenrug en dan kies je zelf hoe je het laat aflopen naar de originele lengte.

Bij de mouwen paste ik dezelfde principes toe als bij het achterpand. Ik legde ze op 3cm van de stofvouw en duidde de punten aan. Deze laat je wel best naar binnen klokken. Dan 'poft' je mouwtje het mooist naar mijn mening. Dat doe ik bij mijn volgende versie dus, want bij deze merkte ik mijn foutje pas te laat op. Ach... How flawsome of me! 

De hals werkte ik af door een biesje helemaal naar binnen door te draaien (soort mini beleg) en dit met tweelingnaald vast te stikken. Volgende keer vergeet ik niet om dit stukje eerst te overlocken... Maar dit kan er best mee door, niet?
Je zal bij de ronde zoom merken dat gewoon omzomen niet echt mogelijk is... Ik deed dus hier net als bij de hals een beleg. Stikken, vouwen, draaien en vastzetten met de tweelingnaald. 


Zo, hopelijk kan je hier wat mee om mooie t-shirtjes te maken voor komende zomer! Ik ga er zeker nog maken, mij meid is er heel blij mee. Zeker in deze mooie GOTS stof van Froy&dind (ik scoorde hem in de stockverkoop 6 maanden geleden, dus ook een goeie #sewyourstash).


💚 Lentegroetjes! 

Reacties

Populaire posts van deze blog

#lilyskirt tutorial

De lilyskirt  >> English version in the pictures! ↷ << De zomer is daar! Wil je ook een leuke ruffled rok? Hierbij de tutorial die je voor jezelf zowel als voor je dochter kan toepassen! Echt makkelijk, dus voor alle beginners een haalbaar item voor in je zomerkast!  Voor het schoolfeest zondag vroeg de juf om een blauwe jeansrok, -short of -broek mee te geven. Nu heeft Lily dit niet in haar kast hangen. Dus ben ik aan de slag gegaan. Het moest wel makkelijk en snel gaan. Ruffles zijn helemaal in. Vandaar dat ik dit rokje bedacht.  Wat heb je nodig?  - lichte, niet rekkende stof zoals dun katoen, linnen, dunne jeans (zoals ik gebruikte). - Elastiek. Voor kleine meisjes: 1.8cm, voor grotere kan je al 3cm of voor jezelf zelfs 5cm nemen. Pas deze afmetingen in de tutorial dan wel aan! Materials! Hoe ga je aan de slag? Stap 1: Meet je kind (of jezelf!) goed na! Deze afmetingen heb je zeker nodig: - Taille: de exacte omtrek van je taille is de

De zomer in met een Sunset Shorts

Hoi! Ik kon deze week goed doornaaien. Oudste dochter op speelkamp en de jongste nog naar de opvang. Ik zie het als mijn privéweekje vakantie. Dus kon ik deze mooie sunset shorts van La maison Victor in elkaar zetten. Daarvoor gebruikte ik een stofje dat een eeuwigheid in mijn stapel lag en dat ik ooit tweedehands kocht. Het is een stretchkatoen van Alexander Henry Fabrics. Ze hebben wel meer stoere of ongewone prints. Love it, ook al komt het uit hun collectie van 2008! Het patroon is weer makkelijk te volgen. Maar natuurlijk kon ik het niet laten om er wat anders hier en daar mee te doen. Allereerst liet ik de naadwaarde onderaan het voor- en achterpand weg en voegde  ook geen zoom toe. De short valt lang en redelijk breed, dus die hoefde er niet meer aan en zo kon alles netjes uit mijn stof. Twijfel je trouwens tussen twee maten, ga dan voor de kleinste (al zeker als je in rekkende stof maakt!) Daarna lockte ik alle zijden van de onderdelen, behalve het lint. Ik vind het

Rrrooaaar, little tiger! 🐯

Wanneer je lieve vrienden eindelijk hun wens in vervulling zien gaan, kan een kadootje niet uit blijven. Hun kleine rakker kreeg alvast een fantastische naam mee van zijn ouders: Riki! Fijn dat ik ook eens voor een jongen mag naaien. Na wat rondsnollen in mijn magazines en boeken, heb ik besloten het bloomerpak van Stof voor durf-het-zelvers 3 te maken. In het boekje ziet het er echt heel lief uit. Ik maakte de versie met korte broek. Het lekkere weer zal er voor wat tussen gezeten hebben. Ik hoop jullie snel een aan foto te tonen op mijn Instagram (theflawesomemom) . Toch altijd even spannend wat ze er van gaan vinden. En ik moet nog eens nadenken wat ik met de rest van de stof ga maken... Tips welkom! Het patroon is echt wel makkelijk te volgen en uit te voeren. Griet en Annick hebben hun best gedaan om alles met duidelijke foto's en uitleg te beschrijven. Ik ben fan! Uma krijgt alvast ook een versie in een groter maatje (nu het nog nipt kan: maat 86-92!)  Het sto